Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Witraż i tkanina w sztuce

W tym czasie malarstwo francuskie, którego rozwój przebiegał szybciej, dochodzi już do nowego okresu stylowego. Fierwszy znany nam obraz, portret Jana Dobrego (ok. 1360, Luwr) posiada już taką siłę charakterystyki, jakiej na próżno szukalibyśmy w Italii. W obrazie ołtarzowym z Narbonne (ok. 1375, Luwr) styl ekspresyjny zastępuje konwencjonalną słodycz dzieł tego okresu, a elegancja kaligraficzna nie ma tu znamion miękkości. Jako dzieło paryskie przytoczyć by można jeszcze subtelny dyptyk Wilsona (ok. 1390, Londyn, Nat. Gal.). Powszechnie uznawano w tej sile charakteryzowania indywidualności wpływ flamandzki. Ale Flandria ówczesna nie ma jeszcze swego określonego stylu. Pierwsze jego przejawy napotykamy w Dijon, na dworze książąt burgundzkich, w ołtarzu kościoła Kartuzów w Champmol Melchiora Broederlama (1394-1399). Intensywność koloru, ogromne powikłanie fałd i rysunku postaci, fantastyka pejzażu prowadzą w rezultacie przy bogactwie partii rzeźbionych do „barokowej“ fazy stylu międzynarodowego.

Witraż i tkanina. – Na witrażach nie możemy prześledzić równie wyraźnego rozwoju. Aktywność pracowni francuskich słabnie. Płytki szklane są teraz większe. Za pomocą damaskinażu wydobywa się modelunek: zatraca się przejrzystość mozaiki, gama kolorystyczna, w której dominują barwy żółte, zielone i czerwone, nie ma już poprzedniej intensywności. Kompozycja naśladuje coraz bardziej kompozycję miniatur, a nawet obrazów sztalugowych. Taki charakter mają witraże w Beauvais, w kościele S. Pierre w Chartres (1317). Jeśli pominiemy zespoły południowe (S. Nazaire w Carcassonne, ok. 1325), zachowujące styl XIII w., najważniejsze warsztaty znajdują się w Normandii i w Anglii. Najpiękniejszą serię tworzą witraże z prezbiterium katedry w Evreux (1327-1383): wymienić należy też kościół S. Ouen w Rouen, katedry w Exeter i Wells. W Europie środkowej na uwagę zasługują dwa warsztaty, pracujące dla kościoła Sw. Szczepana we Wiedniu: dziełem jednego z nich są witraże w prezbiterium (ok. 1360), drugiego – Herzogens Kapelle (około r. 1390).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.