Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

SZTUKA WŁOSKA XV WIEKU CZ. II

Trzeba również wziąć pod uwagę warunki lokalne. Rzym powoli podnosi się po ciosach, które zadała mu wielka schizma. Mediolan występuje na arenę dopiero pod koniec wieku, za czasów Lodovica Moro. Pozostaje Wenecja i Florencja. W Wenecji wpływ bizantyński jest silny i przeciwdziała gotyckiemu realizmowi idącemu z zachodu. Humanistów jest tu mniej niż we Florencji, jest ich jednak wielu i harmonijne formy ostatnich malarzy bizantyńskich nie giną, a nawet wywierają wpływ. We Florencji, w której mocne podstawy ekonomiczne republiki – przemysł, handel, banki – są u szczytu rozwoju, wiek XV jest wielkim wiekiem rozwoju sztuki. Bankierska rodzina Medyceuszów z Cosimo, później Giuliano na czele, nie przeprowadzając zmian ustrojowych, sprawuje na przestrzeni 50 lat faktyczną dyktaturę. Wykorzystuje ona swą potęgę dla stworzenia mecenatu, mającego zdecydowany charakter nawrotu do antyku, zwłaszcza greckiego, tzn. idealistycznego: zbiór posągów, akademia platońska Marsilia Ficino i Angelo Poliziano. Wielu Greków schroniło się nad brzegi Arno. Tu jest centrum humanizmu. Tu również rozgrywa się tragiczna walka, gwałtowny nawrót średniowiecza w wystąpieniu Savonaroli: po kilku latach namiętnych kazań próba zaprowadzenia ustroju chrześcijańskiego socjalizmu, karnawał 1497 i „stos próżności“, na którym płoną zbyt cenne meble, zbyt lekkie książki, zbyt pogańskie obrazy. Poliziano pali tu swe poezje miłosne, Marsilio Ficino swoje komentarze filozoficzne, prawdopodobnie nawet Botticelli kilka obrazów. Ale w rok potem apostoł zostaje skazany na śmierć, powieszony, spalony, a jego prochy rozwiane na wietrze. Wraz z nim zwyciężone zostało średniowiecze. Renesans, pogański pod względem ducha i form, zatryumfuje aż do soboru trydenckiego: poszukuje on już teraz nie prawdy życiowej, lecz wyrazu stylowego.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.