Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Rozwój rzeźby gotyckiej

Krócej już omówimy inne katedry. Na głównej fasadzie katedry w Bourges mieści się pięć portali. Scena Sądu ostatecznego ze środkowego portalu (po 1270) jest, być może, najpiękniejsza, a na pewno najlepiej skomponowana z całego zespołu. Wykonana jest znakomicie: uszczęśliwienie i czystość, malujące się na twarzach zbawionych, zapowiadają sztukę Fra Angelica. Ten wielki, kamienny poemat posiada skromniejszą kopię w Rampillon.

W bocznych portalach katedry w Rouen, wykonanych po r. 1280, zauważamy pojawienie się interesujących nowości. Cokół ozdobiony jest małymi płaskorzeźbami wpisanymi w czteroliście: są to kamienne obrazy, które zaczynają wyzwalać się z ogólnego układu dekoracyjnego. 230 medalionów z portalu de la Calende (koniec XIII w.) przedstawia dzieje Hioba, Jakuba, Józefa, Judyty, przypowieść o złym bogaczu, żywoty św. Romana i św. Ouena. Medaliony z lewego ramienia transeptu (Portal Księgarzy), znajdującego się w głębi podwórza, na którym dawniej gromadzili się sprzedawcy książek, są późniejsze i odważnie mieszają tematy religijne i świeckie (Genesis, Bajka o głupcu i pieniaczach: fantastyczne postacie zaczerpnięte z dziwacznego bestiariusza). Całość pełna jest werwy i ma- lowniczości, często nawet błazeństwa. Ten sam układ, ten sam nastrój, a nawet – wydaje się – ten sam warsztat napotykamy w katedrze w Lyonie (ok. 1310). W Auxerre ten sam układ, ale medaliony wykonywane przez cały w. XIV nie zawierają drôleries i naśladują raczej witraże wnętrza.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.