Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Romańskie rzeźby na fasadzie

W południowej Francji spotyka się najczęściej wycinanie górnego brzegu głowicy w sposób wyżej omawiany, przystosowanie postaci do wolut korynckich i atlantów: funkcjonalizm zaznacza się wyraźnie. Te cechy charakterystyczne występują wyraźnie w rejonie Loary, mianowicie w krypcie kościoła S. Aignan w Orleanie i przede wszystkim we wspaniałej serii kapiteli w kościele S. Benoit-sur-Loire, na których znajdujemy również imię artysty Umbertusa. Można je odnaleźć w Hiszpanii, jedynym kraju europejskim poza Francją, który posiada zabytki rzeźby romańskiej XI w.: w grobach królewskich w kościele S. Isidoro w Leon, w katedrze w Jaca, w Iguacel, w Loarre, w Fromista, w Santo Domingo w Silos.

Wiele wysiłku włożyli artyści romańscy w rozmieszczenie rzeźb na fasadzie. Poza galerią postaci w narteksie kościoła S. Mexme w Chinon i fryzem pod szczytem kościoła seminaryjnego w Montmorillon spotyka się je o wiele dalej na południu. W Katalonii rzeźbi się początkowo nadproża (kościół w S. Genis-des-Fontaines i S. André w Sorede) i obramienia węgarów (Apostołowie w kościele S. Michel w Cuixa). Tympanon stwarza trudniejsze zagadnienie. Jeszcze w Sorede krzyż grecki ozdobiony chryzmą wpisany jest w półkole tympanonu, ale bynajmniej go nie wypełnia: podobnie krzyż w Arles-sur-Tech, na którym mieszczą się tym razem postać Chrystusa i symbole Ewangelistów. Zgodność między kształtem pola do ozdobienia a tematem została rozwiązana w Coustouges lepiej, ale łatwiejszym sposobem, ponieważ występują tu jedynie motywy roślinne, które można dowolnie rozmieszczać. Ciekawszy rezultat osiągnięto w Marcillac-du-Lot (ok. 900-1000), gdzie w wyraźnie zaznaczonym półkolu umieszczono w układzie piramidalnym siedem rzeźbionych plakietek (Bóg między księżycem i słońcem i dwa anioły, św,. Piotr i św. Paweł). Pierwsze, dobrze skomponowane tympanony znajdują się, jak się zdaje, w Bésalu (Chrystus na majestacie, druga połowa XI w.) i w katedrze Jaca (Chryzma między dwoma lwami): ten ostatni posłużył za wzór innym tympanonom aragońskim (Santa Cruz de la Seros, S. Pedro el Viejo w Huesca), ale jesteśmy juz u progu w. XII.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.