Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Rewolucja Van Eycków – kontynuacja

Rezultaty rewolucji eyckowskiej dały się odczuć niemal w całej Europie. Najwcześniej w Europie środkowej, z wyjątkiem może Tyrolu, zbyt blisko sąsiadującego z Italią. Wpływy niderlandzkie niezaprzeczalnie panują w Niemczech zajmując ok. r. 1450 miejsce wpływów francusko-burgundzkich. Wzorem jest tu w dużo mniejszym stopniu Van Eyck niż Van der Weyden, którego tryptyk Trzech Króli (obecnie w Monachium) wykonany był dla jednego z kościołów kolońskich w r. 1462. Pracuje tu wielu malarzy anonimowych. Kilku artystów, zwłaszcza pracujących w okręgu kolońskim, których indywidualności zarysowują się wyraźnie, pochodzi z Niderlandów: tak więc Mistrz Śmierci Marii, identyfikowany dziś z Joosem van Beke, pochodził z Antwerpii. W Kolmarze Martin Schongauer w swym najsławniejszym dziele Madonna z krzewem różanym (1473) naśladuje Madonny R. van der Weydena.

U Cranacha i Dürera wpływy flamandzkie przetrwają aż po wiek XVI. Ze względów zrozumiałych silniej występują one w twórczości najwybitniejszego artysty ostatnich lat XV wieku, malarza stojącego zresztą na granicy dwóch wieków, Mathisa Nitharta (ok. 1460-1528), przez długi czas znanego jako Mathias Grünewald. Niemiec z południa, podobnie jak Dürer, od którego jest starszy zaledwie o 10 lat, jest on zdecydowanie obcy postawie renesansowej. Brak mu jakiegokolwiek zainteresowania perspektywą i anatomią. Jego najwybitniejsze dzieło, ołtarz z Isenheim (muzeum w Kolmarze), mimo daty swego powstania (1510) jest czysto gotyckie w sile natężenia wyrazu. Nithart przewyższa znacznie Dürera, jeśli chodzi o wartości czysto malarskie: jego czerwienie cynobrowe i róże łososiowe stanowią także o pięknie ołtarza Sw. Maurycego i św. Erazma (1525, Monachium, Pinakoteka).

W Polsce idealistyczna konwencja średniowieczna ustępuje ok. r. 1450 bardziej realistycznemu widzeniu świata. O ile pełne uroczystej powagi i ciszy, kryjącej jednak dramatyczne akcenty, Zdjęcie z Krzyża z Chomranic (ok. r. 1460, Tarnów, Muzeum Diecezjalne) reprezentuje bardziej konserwatywną szkołę sądecką, warsztaty stołecznego Krakowa rozwijają coraz szybciej realistyczne wartości: etapy rozwoju znaczą tryptyk Św. Trójcy z katedry krakowskiej (1467), poliptyk augustiański z kościoła Św. Katarzyny w Krakowie (ok. 1470) i tryptyk z kościoła parafialnego w Bodzentynie (ok. 1508).]

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.