Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

RAFAEL

Zupełne przeciwieństwo istnieje między Michałem Aniołem i Rafaelem, a analogia między nimi jest równie klasyczna, jak między Beethc- venem i Mozartem. Rafael (Raffaello Santi, 1483 – 1520), który żył zaledwie 37 lat, czyli mniej jak o połowę krócej niż Michał Anioł, pozostawił po sobie dzieło równe mu znaczeniem, a ilościowo nawet większe. Dokonał ‚ tego jakby się bawiąc, bez widocznego wysiłku, niewątpliwie przy pomccy licznych uczniów. Postać jasna, pogodna, apollińska, jeśli tak można się wyrazić, stanowi kontrast z gwałtownym saturnijskim obliczem jego rywala.

A jednak to bujne drzewo z taką obfitością rodzące piękne owoce nie zawsze dawało twory równie doskonałe. Niewielu było artystów, którzy tak bardzo się zmieniali, którzy bardziej niż on i z większym uporem poszukiwali nowych osiągnięć. Bez wątpienia nie są one całkowicie samodzielne. Posiadając umysł o cechach kobiecych, przyjmuje obce wpływy: ale wszystkie twory tego pięknego talentu zachowują podobieństwo do swego twórcy. Pierwsze obrazy Rafaela wykazują wpływ Perugina, którego uczniem był w wieku lat 18: jest to okres umbryjski (1501 -1504), którego typowym dziełem jest Koronacja Panny Marii (Rzym, Watykan). We Florencji rozpoczyna on nowy okres nauki (1504 – 1508), w którym widoczne są wpływy Leonarda i wyraźniej jeszcze Fra Bartollomea. W tym okresie tworzy Rafael swoje pierwsze Madonny. Od Madonny Granduca (1503, Florencja, Pitti) do Madonny ze szczygłem (1506, Florencja, Uffizi) i Pięknej ogrodniczki (1507, Luwr) śledzimy wzbogacanie się tematu, za pośrednictwem którego artysta narzuci później swą sztukę całemu światu. Koniec jego pobytu we Florencji zbiega się z ukończeniem Złożenia do grobu (1507, Rzym, Gal. Borghese).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.