Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Produkcja malowideł sakralnych w baroku

Jakkolwiek masowa i dość pospieszna produkcja malowideł sakralnych, wykonywanych przeważnie przez warsztaty cechowe i amatorów ze środowisk klasztornych, musiała wpływać ujemnie’ na ogólny poziom malarstwa religijnego, to jednak trzeba pamiętać, że i czołowi malarze tego okresu oddawali swe usługi na potrzeby Kościoła, tak że w dorobku malarstwa sakralnego znajduje się niejedno dzieło, którego wartości estetyczne wyrastają ponad przeciętność. Dotyczy to zwłaszcza trzech najwybitniejszych ośrodków artystycznych, tj. pomorskiego, wielkopolskiego i krakowskiego.

Na Pomorzu Gdańsk był, oczywiście, ośrodkiem dominującym, ale jako miasto protestanckie nie mógł oddziaływać na katolickie malarstwo sakralne. Toteż na terenie Pomorza przodującą rolę na tym polu odegrali nie rodowici artyści gdańscy, lecz osiedleni tam przybysze śląscy: Herman Han z Nysy (1574-1628) i wrocławianin Bartłomiej Strobel (1591-ok. 1660). Pierwszy z nich, serwitor królewski, pracujący jednak głównie dla klasztorów w Pelplinie i Oliwie, odznaczał się dość znacznym talentem, jakkolwiek można mu zarzucić pewien konserwatyzm fermy. Najlepszym chyba jego dziełem jest predella ołtarzowa z kościoła pelplińskiego, przedstawiająca Pokłon pasterzy (ił. 113), z użyciem efektów światłocieniowych, które Han chyba pierwszy u nas zastosował. Największe pod względem rozmiarów są obrazy Hana poświęcone tematyce Koronacji Matki Boskiej. Olbrzymia Koronacja Matki Boskiej z ołtarza pelplińskiego jest manierystyczna (z pewnymi reminiscencjami gotyckimi) w formie, a na wskroś kontrreforma- cyjna pod względem treści. Wprowadziwszy na scenę mnóstwo konkretnych współczesnych postaci ze świata polskiego, a nawet obcego, dał autor apoteozę Kościoła Walczącego, a jednocześnie i apologię polityczno-religijnego programu Zygmunta III. Jeszcze bardziej zawiłą treść, której symbolika da się odczytać za pomocą metody ikonologicznej, posiada Koronacja oliwska. Obraz, mający kształt serca, pełen jest dydaktycznych aluzji i. treści teologicznych nawiązujących do Apokalipsy.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.