Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Największy ośrodek wpływu włoskiego we Francji

Przed wyprawą neapolitańską Italia za pośrednictwem Prowansji jest w bezpośrednim kontakcie z Francją. Z Italii pochodził ulubiony rzeźbiarz króla René – Francesco Laurana. Guido Mazzoni, sprowadzony przez Karola VIII, rodzina rzeźbiarzy Giusti osiadła w Tours od r. 1513, otrzymują najlepsze zamówienia królewskie swego czasu: grobowiec Karola VIII (nie zachowany), grobowiec Ludwika XII i Anny Bretonki w Saint- Denis. Oprócz ludzi, Italia eksportuje również materiał: marmury surowe (są to początki sławy marmurów kararyjskich) lub obrobione (grobowiec Raoula de Lannoy w Folleville, 1507).

Mówiliśmy już o wpływach włoskich na Michela Colombe i sztukę rejonu Loary. Dostojnicy kościelni – humaniści, kardynałowie d Amboise w Gaillon i Rouen, biskup Jean de Lagnac w Limoges, kardynał de Clermont-Lodeve w Auch, Jean de Mauléon w Saint-Bertrand-de-Com- minges stają się propagatorami italianizmu i to nie tylko szkoły lombardz- kiej: nie obawiają się oni wprowadzać do kościoła scen mitologicznych (Prace Herkulesa na lektorium w Limoges, 1535). Opierają się jedynie prowincje wschodnie i północne, bliższe Flandrii i podległe jej wpływom: rzeźba rejonu Troyes przed r. 1540 posiada zdrowy akcent rodzimego realizmu.

Wreszcie za panowania Franciszka I powstaje w Fontainebleau największy ęśrodek wpływu włoskiego we Francji nie tylko dzięki artystom (Primaticcio, Benvenuto Cellini), ale także dzięki doktrynie naśladowania antyku, modelom (odlewy Ariadny i Laokoona) i repertuarowi form, który spopularyzuje sztycharstwo.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.