Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

MICHAŁ ANIOŁ CZ. II

Później papieże odbierają go Florencji. Zamówienia spadają jak grad: grobowiec Juliusza II, plafon Sykstyny, grobowiec Medyceuszów. Krzepkie zdrowie artysty jest w stanie znieść trudy z tym związane. Jeśli cierpi w tym okresie, to nie dlatego, że zmuszony był porzucić rzeźbę dla malarstwa, swego pierwszego zawodu, ale dlatego, że projekty nie są realizowane w dość sz:rokim zakresie. Jakkolwiek zostają one ograniczone, on sam nie może wywiązać się z zamówień. W r. 1535, kiedy doprowadza do końca to, co Romain Rolland nazwał „tragedią grobowców“, artysta ma 60 lat i zostało mu jeszcze 30 lat życia. Jest to okres Sądu ostatecznego, wielkich prac architektonicznych (Kapitol, kościół Św. Piotra) i ostatnich Piet. Pieta z katedry florenckiej (1550 – 1555), przeznaczona dla jego własnego grobowca i Pieta Rondanini (Rizym, pałac Sanseverini), nie dokończona.

W tym długim szeregu arcydzieł zatrzymajmy się przy kilku najwybitniejszych osiągnięciach, przede wszystkim rzeźbiarskich, ponieważ stosunek Michała Anioła do świata i sztuki wyrasta z koncepcji rzeźbiarza: przeważa zamiłowanie do marmuru jako materiału, zainteresowanie głównie formami plastycznymi. Ciało ludzkie wydaje mu się jedynym tematem godnym artysty. Aż do późnej starości czcić będzie nagie ciało jako największy cud stworzenia. Ludzkość, o której marzy, nie ma zresztą nic wspólnego z rzeczywistą ludzkością ani pod względem wielkości, ani uczuć. Pragnie widzieć ją kolosalną i chętnie w tym celu rzeźbiłby góry. Z drugiej strony żyje na równej stopie z bohaterami i bogami, z tymi, którzy są silni i pewni siebie, jak Bachus i Dawid, ale również z istotami skazanymi na cierpienie, których sama głębia nieszczęścia wydaje się znaczyć znakiem boskim, jak np. Madonna. Charakterystyczne jest, że kilkakrotnie napotykamy w jego dziele Pietę, temat typowy dla późnego średniowiecza.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.