Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Malarstwo końca XV w. w Europie zachodniej cz. II

Katalończyk Jaume Huguet (ok. 1420 – ok. 1490), jeden z największych malarzy późnego średniowiecza, jest artystą całkowicie niezależnym od sztuki flamandzkiej. Teksty wymieniają co najmniej 12 ołtarzy, których jest on twórcą. 5 z nich zachowało się w stanie mniej więcej kompletnym, a mianowicie: ołtarz w Terrasa (1460), ołtarz Kone- tabla (ok. 1464, Barcelona, Sta Agueda), Sw. Jerzego (ok. 1470, Barcelona i Berlin), ołtarz Sw. Augustyna (ok. 1480, Barcelona). W połączeniu z czysto materialnym poczuciem wielkości (ołtarz Sw. Augustyna posiadał 12 kwater, z których kilka o wymiarach 2 m X 2,50 m) występuje tu mistrzostwo kompozycji monumentalnej: ale Huguet jest przede wszystkim niezrównanym twórcą typów ludzkich, który pragnie jednak usunąć brzydotę dla zachowania wytworności lub wyrazu siły. W związku z ołtarzem Sw. Jerzego Bertaux mógł mówić o prerafaelityzmie. Można to nazwać, jeśli kto woli, nawrotem do sztuki włoskiej, w każdym razie jest to wyraźne zerwanie z realizmem. Katalonia była w tym okresie klasycznym krajem romansów rycerskich. Tirante el Blanco, Curial i Guel- fa przeżywają tysiące przygód, jedne bardziej zadziwiające od drugich.

Huguet tłumaczy na swój sposób to pragnienie ucieczki od życia. Lubuje się on w przepychu złota otaczającego w postaci nimbów głowy świętych oraz w ciężkich, solidnych tkaninach.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.