Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Leonardo da Vinci – wielki geniusz cz. II

Malarstwo. Istnieje całkowita zgoda co do autorstwa Leonarda w sześciu następujących obrazach: Pokłon Trzech Króli (Florencja, Uffizi): św. Hieronim iRzym, Watykan): Ostatnia Wieczerza (Mediolan, klasztor S. Maria delle Grazie): Sw. Anna Samotrzecia (Paryż, Luwr): Sw. Jan Chrzciciel (Paryż, Luwr) i La Gio- conda (Paryż, Luwr).

Różnice opinii co do dwóch Zwiastowań, z Luwru i z Uffizi, były i są wielkie. K. E. v. L i p h a r t w r. 1872 przypisał po raz pierwszy Leonardowi obraz florencki. Od tego czasu ukazało się wiele artykułów krytycznych na ten temat. Inni, a mianowicie B. Berenson (The Study and Criticism of Italian Art, Londyn 1902), uważają go za dzieło Verrocchia. Zwiastowanie z Luwru, przypisywane przez długi czas Lorenzo di Credi, uważane jest przez większość uczonych za dzieło młodości Leonarda: jednak Müntz wysuwa tu Boltraffia, a Basler pracownię Verrocchia.

Inna dyskusja, jeszcze żywsza, o dwóch Madonnach w ‚ Skalnej Grocie – paryskiej i londyńskiej – rozpoczęła się w r. 1839, gdy F. W. Waagen, Kunstwerke und Künstler in Paris, 1839, s. 426, uznał obraz paryski za kopię. Oba obrazy miały swych obrońców. Autentyczności paryskiego bronią Wölfflin (Die klassische Kunst, Monachium 1898), Pératé, Hildebrandt, Pauli, G. de La Toure 11 e (op. cit.). Odwrotnie, większość specjalistów uważa za kopię obraz londyński: autorem jej byłby Ambrogio da Prédis: por. Seidlitz (Jahrb. d. Kunsthist. Samml., Wiedeń 1906).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.