Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

KRAJE POŁOŻONE NA PÓŁNOC OD ALP CZ. II

Nowy złoty wiek miniatury rozpoczyna się we Francji w ostatnim trzydziestoleciu w. XIV dzięki zamówieniom Karola V i jego braci, zwłaszcza Jana de Berry. Irrealizm tej wybitnie arystokratycznej sztuki, fantastyka pejzaży, typów ludzkich, fałd, niezwykły przepych kolorów, subtelnie zróżnicowanych i przełamanych, łączy się z pierwszymi oznakami realizmu, a raczej z poszukiwaniem indywidualnych rysów postaci i przedmiotów. Poczynając od twórczości Maître aux Bouqueteaux (Biblia Karola V, Bibl. de l’Arsenal), poprzez bardziej jeszcze wyrafinowany styl Jacquemarta z Hesdin (Petites i Grandes heures de Berry, ok. 1390-1405, Bibl. Nat., Paryż) i André Beauneveu (Psałterz /es. de Berry, Bibl. Nat., Paryż) dochodzimy do czarodziejskiej sztuki braci Limbourg, powstającej na pograniczu dwóch wieków i w przededniu reakcji Van Eycków przeciwko miękkości stylu „międzynarodowego“.

Malarstwo ścienne i sztalugowe. – Tym okresom rozwoju miniatury odpowiadają etapy kształtowania się „wielkiego“’ malar- stwa, którego styl z małymi wyjątkami wywodzi się z miniatury. W istocie źle znamy to malarstwo w pierwszej połowie wieku. We Francji wszystko zaginęło, malowidła ścienne z S. Floret (Owernia, ok. 1320) o zdecydowanie heraldycznym charakterze nie dają nam pojęcia o zaginionych dekoracjach z Conflans lub Vaudreuil, wzmiankowanych w tekstach. W Saksonii za to zachowały się dość poważne ślady, a zwłaszcza w Kolonii i w Wiedniu, gdzie przed ekspansją malarstwa sieneńskiego rozwinął się bardzo czysty i delikatny styl linearny (dyptyk Panny Marii w Berlinie, ok. r. 1320, a zwłaszcza rewers ołtarza w Klosterneuburgu, 1326, najwybitniejsze dzieło dość ruchliwego warsztatu). Nie są to jedynie powiększone miniatury: widoczny jest tu już wpływ rzeźbionych ołtarzy i poszukiwanie trzeciego wymiaru.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.