Poszukujesz tłumacza ekspresowego z angielskiego i niemieckiego w Warszawie? Genialne tłumaczenia!

Gianlorenzo Bernini – uzdolniony artysta

Gianlorenzo Bernini (1598-1680), wszechstronnie uzdolniony artysta-rzeźbiarz, architekt, urbanista, malarz, dekorator, któremu nieobce były sprawy teatru – z wykształcenia był rzeźbiarzem i jako taki zyskał sobie sławę, która utorowała mu drogę na dwór papieski. Ale i w architekturze odegrać on miał niezwykle ważną rolę. Tu trzeba sobie od razu powiedzieć, że jako architekt zaznaczył się nie tyle na polu kompozycji brył, ile jako świetny architekt wnętrz, umiejący w niezwykły sposób poza wnętrzem dość banalna, nie jest wybitnym dziełem sztuki. Jako architekt miał zdobyć Gianlorenzo ostrogi dopiero pod auspicjami papieskimi. Zachowała się wersja o pierwszej audiencji artysty u papieża, w czasie której Urban VIII miał powiedzieć: „Wielkim jest szczęściem dla kawalera Berniniego, że na tronie papieskim zasiadł kardynał Barberini, ale nie mniejszym jest szczęściem dla papieża Urbana VIII, że za jego pontyfikatu żyje tak znakomity artysta, jak kawaler Bemini.” Jeśli ten zręczny barokowy komplement wyszedł z ust papieża, który był niezłym literatem i jeszcze jako kardynał jedną z rzeźb Gianlorenza uczcił pięknym wierszem łacińskim — to chyba nieco później, gdy Bernini podjął już pierwszą większą pracę dla mecenasa.

W roku 1624 Urban VIII zlecił Berniniemu wybudowanie tzw. konfesji św. Piotra. Konfesja, zwana też (choć niezbyt trafnie) tabernakulum, była od dawna znaną formą grobowca w kształcie baldachimu, wznoszonego nad grobem lub nagrobkiem (np. baldachim renesansowy nad grobowcem Jagiełły w katedrze wawelskiej). W bazylice watykańskiej istniał już taki baldachim nad rzekomym grobem św. Piotra, ale z powodu niewielkich rozmiarów ginął on w olbrzymiej kubaturze świątyni (dla porównania wyjaśniamy, że przekrój poziomy jednego filara tej bazyliki jest równy rzutowi Białego Domku z Parku Łazienkowskiego w Warszawie). Chcąc uniknąć tej dysproporcji, Bernini zaprojektował olbrzymich rozmiarów baldachim, który miał stanąć pośrodku kościoła pod kopułą. Całość miała być wykonana z brązu. Ponieważ nie można było zdobyć tak wielkich ilości cennego materiału, papież polecił obedrzeć antyczny Panteon z ocalałych tam ozdób brązowych, które częściowo przetopiono na działa, a częściowo zużyto na budowę kolumn konfesji św. Piotra.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.